Utama > Diari 1 - Indonesia, KKN, Memori, Nama, Sikap Kita > Membantu di PusKel

Membantu di PusKel


Ni pengalaman pertama aku piket ke desa sejak mula KKN.

Kerja pertama aku dan yang menjadi pengalaman yang tak akan aku lupakan, membantu di PusKel ataupun Puskesmas keliling. Puskesmas ni singkatan dari Pusat Kesehatan Masyarakat. Sama macam klinik desa kat Malaysia la.

Oleh sebab tak ada proper place untuk buat pemeriksaan kesihatan, rumah ketua kampung digunakan. Bila petugas PusKel datang, akan ada announcement ajak orang kampung datang situ.

Aktiviti yang dibuat, timbang kanak-kanak di bawah 5 tahun dan pemeriksaan kesihatan warga kampung.

Kami tak bantu banyak. Rasa terkejut melebihi segalanya.

Van PusKel

Van PusKel

Van PusKel yang menyambut kedatangan kami.

Penimbangan kanak-kanak

Penimbangan kanak-kanak

Di bawah sepohon pokok mangga ini lah penimbangan kanak-kanak berjalan. Semua budak-budak tu akan menangis automatically bila mak dorang letak dorang dalam karung guni tu. Ada hantukah di situ? *wondering*

Penimbang antik

Penimbang antik

Penimbang yang boleh dikategorikan sebagai antik masih lagi digunakan. Aku kagum dapat pegang penimbang ni. Tapi tu bukan tangan aku tau, tangan aku kat lensa dan shutter di saat gambar ini diambil.

Sistem penyimpanan data

Sistem penyimpanan data

Ibu tuan rumah sibuk merekod berat budak-budak yang baru ditimbang.

Ruang pemeriksaan kesihatan

Ruang pemeriksaan kesihatan

Ruang tamu ni dijadikan sebagai ruang pemeriksaan kesihatan. Ibu ‘doktor’ sedang tulis preskripsi ubat. Kagum dengan dia sebab dia tak guna stetoskop langsung. Tanya-tanya, picit sini, picit sana, dia terus tulis preskripsi.

Ruang pendaftaran dan pembungkusan ubat

Ruang pendaftaran dan pembungkusan ubat

Di ruang tamu bersebelahan dengan tempat pemeriksaan. Pendaftran, tulis nama atas kertas. Dua orang petugas sedang sibuk membungkus ubat. Sayangnya kurang kesedaran untuk jaga kebersihan. Dorang pegang ubat dengan tangan dan kalau ada ubat yang terjatuh atas lantai, dorang kutip balik masuk dalam plastik untuk bagi kat pesakit.

Pulang

Pulang

Kami pulang ke balai desa naik van PusKel berbekalkan 1001 pengalaman baru. Temanku Maya dari Papua dan Jagdeep dari Malaysia.

  1. Disember 9, 2008 at 12:21 am

    tepat ke timbang pakai pnimang tu.. cam susah jer nak guna…

  2. Disember 9, 2008 at 12:23 am

    ops.. penimbang

  3. liquor cerebrospinalis
    Disember 9, 2008 at 12:24 am

    To BeMie: tak tepat sebenarnya. tapi tu ja yg ada kat sana. mula2 memang susah nak guna, lama-lama dah biasa jadi ok pulak. cepat dan tangkas je bace scale dia 😉

  4. mintoz
    Disember 25, 2008 at 10:14 am

    hm..menarik part dokter tu.. i wonder what kind of drugs she precsribe.. ngee.. ;p

  5. liquor cerebrospinalis
    Disember 28, 2008 at 9:45 pm

    To Mintoz: hmmm.. don’t know too but she seems to prescribe the right drugs because all are usual cases and based on previous medical record. 😉

  1. No trackbacks yet.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out /  Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out /  Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out /  Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: